Rejs Roku

 

Aktualności

"Lady Dana 44" opłynęła biegun - sukces polskiego żeglarstwa.

S/y „Lady Dana 44” pod dowództwem kapitana Ryszarda Wojnowskiego pierwszym polskim jachtem, który opłynął biegun północny!

28 września br. w sopockiej marinie kończy się wielka wyprawa jachtu „Lady Dana 44”, który pokonał jeden z najtrudniejszych szlaków żeglarskich na świecie. „Lady Dana 44” jest pierwszym polskim jachtem, który opłynął biegun oraz pokonał Przejście Północno-Wschodnie i Przejście Północno-Zachodnie z zachodu na wschód.

Jak do tej pory tylko kilku jachtom na świecie udało się opłynąć biegun północny. Załoga jachtu „Lady Dana 44” wyruszyła w arktyczny rejs z Sopotu 8 czerwca zeszłego roku. Trasa wiodła w 2013 roku przez Morze Bałtyckie, Zatokę Fińską, Petersburg, rzekę Newę, jezioro Ładoga, rzekę Świr, jezioro Onega, Kanał Bałtycko-Białomorski, Zatoki Oneską, Wyspy Sołowieckie, Archangielsk, Morze Barentsa, Ziemię Franciszka Józefa, Nową Ziemię, port Dikson u ujścia Jeniseju, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Cieśninę Dymitra Łaptiewa, Morze Wschodniosyberyjskie, port Pewek, Morze Czukockie, Morze Beringa, port Prowidienia, Cieśninę Unimak na Aleutach, północny Pacyfik, port Victoria w Kanadzie. Ten odcinek rejsu zakończył się w Vancouver, dokąd załoga dotarła 12 października 2013 roku. Podczas tego etapu rejsu udało się pokonać Przejście Północno-Wschodnie czyli akwen polarny Arktyki Rosyjskiej. Zamarzające cieśniny Arktyki Kanadyjskiej uniemożliwiły kontynuowanie rejsu dookoła bieguna w jednym sezonie, dlatego też jacht pozostał na zimę w Vancouver.

W czerwcu 2014 roku jacht wyruszył z Vancouver na północ, by w kilku etapach przez północny Pacyfik i Morze Beringa dotrzeć pod koniec lipca do portu Nome na Alaskę. Stąd w dniu 3 sierpnia „Lady Dana 44” wyruszyła , by kontynuować rejs dookoła bieguna północnego. Trasa wiodła przez Cieśninę Beringa, Morze Beauforta, port Tuktoyaktuk, cieśniny Arktyki Kanadyjskiej, porty Cambridge Bay i Gjoa Haven, Cieśninę Bellota, Fort Ross, Cieśninę Lancaster Sound do Pond Inlet. Dotarcie jachtu do Pond Inlet nad Morzem Baffina oznaczało przepłynięcie Przejścia Północno-Zachodniego. Z Pond Inlet trasa jachtu prowadziła przez Morze Baffina, port Nuuk na Grenladii, północny Atlantyk.

Kapitan Ryszard Wojnowski dowodził jachtem w czasie całego rejsu. W całej wyprawie uczestniczyli także Lech Romanowski i Daniel Michalski. Oprócz nich w 2013 w przepłynięciu Przejścia Północno-Wschodniego uczestniczyli: Cezary Bajer, Paweł Ołdziej, Michał Kochańczyk i Michał Wojnowski.

W 2014 roku w pokonaniu Przejścia Północno-Zachodniego, obok wymienionej wyżej trójki, brali udział: Jerzy Beer, Józef Garczarczyk, Andrzej Mizgier i Jerzy Kuśmider (po przepłynięciu całego przejścia opuścił jacht w porcie Nuuk na Grenlandii i wrócił do Vancouver, gdzie stale mieszka).

Warto podkreślić wielkie doświadczenie załogi tegorocznego etapu wyprawy - średnia wieku wynosi 61 lat - gratulacje dla wszystkich wytrawnych polarników - zdobywców z s/y "Lady Dana 44"!

Ten trwający wiele miesięcy polarny rejs obfitował w wiele dramatycznych wydarzeń. W końcu sierpnia 2013 roku, kiedy udało się przepłynąć szczęśliwie zapchaną lodem Cieśninę Wilkickiego, po minięciu Przylądka Czeluskin, by wpłynąć na pofalowane, częściowo wolne od pól lodowych Morze Łaptiewów, załoga jachtu musiała przedrzeć się przez barierę rozhuśtanych gór lodowych, każda o kubaturze, co najmniej dużego domu. Na Morzu Beringa, tuż przed Aleutami podczas sztormu, na wielkiej fali, w wyniku przechyłu, została utracona tratwa ratunkowa.

Z kolei w tym roku, w sierpniu tuż przed Cieśniną Bellota, jacht został całkowicie uwięziony w lodach, szczęśliwie, korzystne wiatry otworzyły kanały w cieśninie i pozwoliły wyjść z opresji. Przy południowych brzegach Grenlandii załoga jachtu musiała się zmierzyć z kolejnym sztormem. Na etapach arktycznych rejsu temperatura powietrza była plusowa na pograniczu zera, natomiast woda miała temperaturę nawet i minus 1.5° C.

Wszystkie zdjęcia z oficjalnych portali wyprawy Szczegółowe relacje a także zdjęcia z rejsu można znaleźć na stronach: http://arctic2014.bloog.pl/ i www.arctic2013.pl