Rejs Roku

 

Aktualności

Czterdzieści lat temu

1974 rok - piąta edycja Rejsu Roku przyniosła nietypowe rozstrzygnięcie – dwóch kapitanów uhonorowano Srebrnym Sekstantem - Zygfryd Perlicki i Zdzisław Pieńkawa odebrali trofea za pomyślny udział w pierwszych wielkich regatach wokółziemskich - Whitbread Round the World.

Polacy startowali w następujących składach:
„Otago” - dowodził Zdzisław Pieńkawa, załoga - Witold Ciecholewski, Zygmunt Choreń (późniejszy projektant wielkich żaglowców), Bohdan Berggrun, Kazimierz Kurzydło, Stanisław Jakubczyk, Iwona Pieńkawa, Edwin Trzos, Adam Michel.
„Copernicus” – dowodził Zygfryd „Zyga” Perlicki, załoga - Bronisław Tarnacki, Ryszard Mackiewicz, Bogdan Bogdziński, Zbigniew Puchalski.

8 września 1973 roku, 17 jachtów z siedmiu krajów, wyruszyło z Portsmouth. Portami etapowymi były Kapsztad, Sydney, Rio de Janeiro - meta w Portsmouth. Najszybszy był „Great Britain II”, jacht brytyjskich komandosów dowodzony przez słynnego Chaya Blytha, pokonał wokółziemską trasę w 144 dni. Ponieważ jednak regaty rozgrywane były systemem wyrównywania czasów, po przeliczeniu wygrał meksykański „Sayula II”, dowodzony przez Ramona Carlina. Regaty obfitowały w dramatyczne epizody. Na trasie zginęło 3 żeglarzy, a po kolizji z kontenerowcem wycofać się musiał wielki Francuz Eric Tabarly.
Nasz „Copernicus” uplasował się na 11 miejscu ( po przeliczeniu handicapowym: 166 dni, 19 godz.), a „Otago” na 13 (178 dni, 09 godz.). Żeglarski świat docenił jednak polskich żeglarzy - 4 czerwca 1974 r. w Londynie, z rąk księcia Filipa, kapitan Perlicki otrzymał nagrodę za „Najlepszą pracę żeglarską”, uhonorowano także córkę kapitana „Otago”, Iwonę Pieńkawę - najmłodszą wówczas uczestniczkę regat.

Laureaci "Rejsu Roku 1974" - kpt. Zdzisław Pieńkawa i część załogi "Otago"; kpt. Zygfryd Perlicki z załogą "Copernicusa" (brak Zbigniewa Puchalskiego)

Jeszcze tylko dwukrotnie, więcej niż jeden kapitan, honorowany był najwyższą nagrodą. W 1988 roku, kapitanów Wojciecha Jacobsona, Janusza Kurbiela i Ludomira Mączkę, nagrodzono za pierwsze pokonanie arktycznego Przejścia Północno-Zachodniego z zachodu na wschód na s/y „Vagabond”. Dwa Sekstanty natomiast, otrzymali w 2006 roku kapitanowie wypraw jachtów "Stary" (Jacek Wacławski) i "Nekton" (Tadeusz Natanek), także za Przejście Północno-Zachodnie, choć w przeciwnym kierunku. Co ciekawe, kapitanowie "Starego" na kolejnych etapach rejsu wymieniali się (byli to również Dominik Bac, Sławomir Skalmierski, Tomasz Szewczyk).